Memacu arus da'wah berpandukan al-Quran dan as-Sunnah dengan methodologi Salaf. Menggerakkan arus Tajdid, Tasfiyah dan Tarbiyah. Layari laman rasmi INTIS http://intisonline.com
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Admin
Admin


Posts : 183
Join date : 12/06/2009
Age : 29
Location : Tampin

PostSubject: Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.   Sun Jun 14, 2009 11:24 pm

Assalamualaikum wbt.

Mari kongsikan di sini perkataan dan perbuatan yang merosakkan akidah yang sering didengari dan sering dilihat.
Back to top Go down
View user profile http://intisonline.com
Admin
Admin


Posts : 183
Join date : 12/06/2009
Age : 29
Location : Tampin

PostSubject: Re: Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.   Sun Jun 14, 2009 11:26 pm

a) Perkataan kalau (ada diskusi ulama' tentang 'kalau' yang dilarang dan 'kalau' yang harus, nanti saya bawakan dalil dan ulasannya).

Contoh: Kalaulah Ahmad tidak pergi ke kedai semalam, pasti dia tidak terlibat dengan kemalangan.

Kalaulah tidak kerana YB itu, pasti kampung ini akan terus mundur.

Sebarang ulasan dan pembetulan amat dialu-alukan.
Back to top Go down
View user profile http://intisonline.com
Admin
Admin


Posts : 183
Join date : 12/06/2009
Age : 29
Location : Tampin

PostSubject: Re: Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.   Mon Jun 15, 2009 11:17 pm

Mempersenda apa yang ada di dalam al-Quran dan as-Sunnah sama ada untuk bergurau mahupun serius. Akan tetapi jika dilakukan dalam keadaan tidak tahu, maka ia dimaafkan.

Contoh:

-Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bela janggut sebab tak ada pisau cukur.

-Orang yang tak buat kenduri arwah, tak buat talqin ni, kebumi jenazah macam kebumi bangkai kucing.

-Nak sangat ikut sunnah, pergi kerja naik untalah.

-Laksanan hudud, nanti kita makan sup tangan sebab banyak tangan pencuri kena potong.

-Orang yang solat letak tangan kat dada, macam orang tengah pegang stereng kereta lumba F1.

-Tutup aurat pun kena rogol juga.

-
Back to top Go down
View user profile http://intisonline.com
Admin
Admin


Posts : 183
Join date : 12/06/2009
Age : 29
Location : Tampin

PostSubject: Re: Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.   Mon Jun 15, 2009 11:27 pm

Ini pula senarai yang sahabat-sahabat di AFN ada senaraikan, saya copy dan paste ke sini
http://al-fikrah.net/ForumsPro/viewtopic/t=5530.html

# Nama anak panjang sangat, dia berat bawa nama tu, sebab tu sakit saja, kena bagi gelaran pendek baru dia sihat selalu.
# Masa kenduri kahwin kena pastikan ada pinggan pecah walaupun satu, kalau tak, pengantin yang akan pecah bercerai.
# Kedai makan ini tak laku sebab tak gantung ayat seribu dinar.

- Meh bergambar dengan pengantin atas pelamin supaya dapat berkat cepat kamu kahwin nanti.
- Budak tu memang bawa sial,ada je yang tak kena...

-Jangan ambil gambar bertiga, tidak elok, nanti salah seorang akan mati.
-Kucing hitam melintas atas mayat, nanti mayat bangun

* SMS ke 10 orang, akan ada keajaiban berlaku
* Jangan menyanyi di dapur, nanti kahwin orang tua
* Campak baju pengantin atas bumbung supaya masa kenduri hujan tak turun.
* Isteri lagi tinggi dari suami, murah rezeki.
* Ada ular melintas jalan, akan ada musibah di depan.

-Kalau pensel kau lagi pendek dari jari kelingking kau, tak lama lagi mak kau mati.

-Gatal di telapak tangan kanan tanda nak dapat duit dan gatal di telapak kiri tanda duit nak keluar.

-Tersedak bila makan dan minum tanda sesorang tengah mengata.

-Ular masuk di dalam rumah atau tengah beri ceramah tanda perkara buruk akan berlaku.

-Kupu-kupu masuk rumah, ada tetamu akan datang berkunjung.

-Kalau pokok tidak berbuah, pegilah gertak dia "kalau taknak berbuah jugak, aku tebang kau!"

Nescaya pokok itu akan berbuah

-Bila cicak, burung hantu, anjing, ayam , katak dan segala jenis binatang mengeluarkan bunyi tandanya perkara buruk akan berlaku atau pun sial.

-Jangan asah pencil dua mata, atas dan bawah nanti mati cepat atau pendek umur.

-Perasap kemenyan malam jumaat untuk halau hantu dan sewaktu dengannya.

-Jalan lalu bawah tetap sidai baju nanti hafalan hilang.
Back to top Go down
View user profile http://intisonline.com
Admin
Admin


Posts : 183
Join date : 12/06/2009
Age : 29
Location : Tampin

PostSubject: Re: Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.   Mon Jun 15, 2009 11:30 pm

-Tengah mengandung, jangan bunuh binatang walaupun seekor nyamuk nanti bayi akan cacat.

Pantang Larang Di dalam Hutan
1. Jika sesat di hutan, jangan tidur di tepi sungai, nanti dimakan hantu.
2. Dilarang pegang pokok merah, nanti badan menjadi gatal.
3. Jangan tidur di atas pokok jika sesat, nanti dilapah hantu.
4. Dilarang bercakap besar ketika di hutan, nanti mendapat bencana.
5. Pantang bersiul di hutan, nanti disambar langsuir.
6. Jangan melaung di tengah hutan, nanti disahut hantu.
7. Jika terdengar sahutan, jangan dijawab, dikhuatiri suara hantu.
8. Jangan mengambil batu atau benda ganjil di hutan, takut berpenunggu.
9. Dilarang menegur sesuatu yang aneh atau ganjil dihutan, nanti dirasuk atau dapat malang.

Pantang Larang Kanak-Kanak1. Dilarang duduk atas bantal, nanti punggung terkena bisul.
2. Tak boleh memotong kuku waktu malam, nanti pendek umur.
3. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.
4. Tak boleh jelir lidah, nanti lidah terpotong.
5. Makan kepala ikan, nanti menjadi bodoh.
6. Dilarang mengangkat kaki ketika meniarap, nanti emak mati.
7. Tak boleh menunjuk pelangi, nanti jari kudung.
8. Tak boleh makan dalam gelap, dikatakan makan dengan iblis.
9. Dilarang bermain atau keluar rumah waktu senja, nanti disorok hantu.
10. Tak boleh gigit kain, nanti gigi berulat.
11. Hempedal ayam tak boleh dimakan, nanti susah bersunat.
12. Dilarang bercakap dalam tandas, nanti mata ketumbit.

Pantang Larang Di Sungai
1. Jika nampak air berpusar, jangan hampiri, alamat buaya bergerak atau mengiring.
2. Jika ikan toman membawa anak, jangan melintas di hadapannya, nanti dilompati ke perut.
3. Jika terdengar suara semacam kerbau di tebing sungai, alamat ada buaya mengawan.
4. Dilarang bawa limau purut, nanti dibaham buaya.
5. Jika suara perempuan terdengar waktu Maghrib, alamat hantu pari sedang berpesta.
6. Jika kail disambar gondang (siput besar) , alamat rezeki mendatang.

Pantang Larang Ketika Duduk
1. Tak boleh duduk atas bantal, nanti dapat bisul.
2. Tak boleh duduk atas tangga ketika Maghrib, nanti dirasuk hantu.
3. Tak boleh menggoyang kaki, nanti tak lepas hutang.
4. Tak boleh duduk di beranda tangga, nanti payah rezeki.
5. Tak boleh duduk atas lesung, nanti berkudis dubur.

Pantang Larang Ketika Makan
1. Makan pedal ayam, akan mengantuk ketika bersanding.
2. Makan tidak basuh pinggan, nanti lambat dapat menantu.
3. Makan pisang kembar, akan beranak kembar.
4. Makan waktu Maghrib, makan bersama hantu.
5. Makan sisa anak, anak akan degil.
6.. Tidur selepas makan, nanti perut buncit.
7. Makan sambil berjalan, dapat penyakit perut.
8. Bila makan, pinggan tak boleh diletak atas riba, nanti suami diambil orang.
9. Jangan makan nasi di senduk, nanti payah rezeki.
10. Makan bertindih pinggan, akan beristeri dua.
11. Makan telur tembelang, mendapat penyakit barah.
12. Makan dalam pinggan sumbing, dapat anak bibir sumbing.
13. Makan dalam belanga, dapat anak rupa hodoh.
14.Makan berlunjur,akan jadi pemalas.
15.Makan mencangkung, payah dapat rezeki.

Pantang Larang Ke Atas Lelaki

1. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.
2. Dilarang kencing atas busut, dikatakan buruk kemaluan.
3. Dilarang mengintai orang mandi, nanti mata ketumbit.
4. Dilarang tidur di tengah padang, nanti emak mati.
5. Dilarang ketawa waktu Maghrib, nanti datang hantu.
6. Kalau tidak tahan berpanas, nanti tunang dilarikan orang.

Pantang Larang Ke Atas Perempuan
1. Dilarang menyanyi di dapur, nanti kahwin orang tua.
2. Dilarang menjahit di badan, nanti tidak lepas hutang.
3. Dilarang memakan leher ayam, nanti leher terkulai di pelamin.
4. Pantang bangun lewat, nanti sukar mendapat jodoh.
5. Dilarang makan nasi kerak, nanti mendapat anak bodoh.
6. Dilarang mencari kutu ditangga, nanti kahwin orang tua.
7. Dilarang mencucuk jarum pada waktu malam, nanti didatangi sial.
8. Dilarang bercermin di depan cermin retak, nanti wajah pucat di malam pertama.
9. Dilarang pakai baju basah, nanti badan naik kurap.
10. Pantang berbual di tangga, nanti dipinang orang di serambi rumah sahaja.
11. Dilarang makan bertindih pinggan, nanti menjadi madu orang.
12. Tak boleh menyapu nasi pada waktu malam, nanti pendek rezeki.
13. Dilarang mengerat kuku waktu malam, nanti datang sial.
14. Dilarang makan berubah tempat, nanti berkahwin ramai.
15. Dilarang meletak pinggan di tapak tangan ketika makan, dikhuatiri nanti akan merampas suami orang
Back to top Go down
View user profile http://intisonline.com
Admin
Admin


Posts : 183
Join date : 12/06/2009
Age : 29
Location : Tampin

PostSubject: Re: Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.   Mon Jun 15, 2009 11:31 pm

Pantang Larang Bayi
1. Bayi tak boleh ditegur jika badan gemuk, cuma katakan ’semangat’ kerana ditakuti menjadi kurus.

2. Dilarang memicit mulutnya, nanti tiada selera makan.

3. Tak boleh diletak bayi atas lutut, nanti mendapat sakit perut.

4. Sisa makanan bayi tak boleh dimakan oleh ibu bapa, nanti melawan cakap.

5. Tak boleh dicium sewaktu tidur terutama di atas ubun-ubun kepala dan pada pusatnya kerana dikatakan pendek umur.

6. Kain lampin tak boleh direndam, nanti kembung perut.

7. Sewaktu bayi sedang tidur, kadangkala kita melihat dia tersenyum, ketawa dan ingin menangis. Jangan kejutkan kerana dikatakan bayi sedang bermain dengan urinya.

8. Tidak boleh menghembus mulutnya, nanti menjadi bisu.

Pantang Larang Ketika Berdiri

1. Tak boleh kencing berdiri, nanti punggung dijamah hantu.

2. Tak boleh berdiri tertindih kaki, dikatakan akan jauh rezeki.
Back to top Go down
View user profile http://intisonline.com
Abu MardhiYYah



Posts : 34
Join date : 13/06/2009
Age : 30
Location : UIA

PostSubject: Re: Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.   Mon Jun 22, 2009 11:42 pm

banyak pulak pantang larang kat sini...1 lagi sy selalu jugaklah kat rumah kena ingatkan dengan chief dapur..basuh ikan jgn lupa baca selawat, nanti x hilang bau hanyir nya..haha
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.   Today at 4:38 am

Back to top Go down
 
Perkataan dan perbuatan yang boleh merosakkan akidah.
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
INTIS - Merintis Jalan Sunnah :: Forum Ilmu :: Aqidah-
Jump to: