Memacu arus da'wah berpandukan al-Quran dan as-Sunnah dengan methodologi Salaf. Menggerakkan arus Tajdid, Tasfiyah dan Tarbiyah. Layari laman rasmi INTIS http://intisonline.com
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Bagaimana untuk kita tidak mencemburui takdir orang lain?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Abu MardhiYYah



Posts : 34
Join date : 13/06/2009
Age : 30
Location : UIA

PostSubject: Bagaimana untuk kita tidak mencemburui takdir orang lain?   Mon Jun 22, 2009 8:20 pm

seringkali kita terdngar dan terkdang kita juga tertanya2, kenapa mudah sangat dia dapt kputusan cemerlang? kenapa mudah jerk dia nak kahwin? kenapa aku buat asyik tak jadi tp dia buat asyik jadi jerk? mcm mana nak jawab soalan ni apabila di tanya nanti...hehe..critical thinking sikit..

http://abumardhiyyah.blogspot.com/


Last edited by Abu MardhiYYah on Fri Nov 20, 2009 2:01 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
S a j i d a



Posts : 7
Join date : 18/06/2009
Age : 29
Location : Ardhul Maliziy

PostSubject: Re: Bagaimana untuk kita tidak mencemburui takdir orang lain?   Tue Sep 15, 2009 1:44 am

cuba terima dengan hati terbuka & redha. bukankah kita selalu doa agar diberi kebaikan (hasanah) di dunia & di akhirat? Dan apabila kita diberi kebaikan itu, mengapa mahu mempertikaikan? Kebaikan yg Allah beri kdgkala tiba dalam bentuk yang tidak indah pada pandangan kita. Namun kita sebagai Muslim sering diingatkan supaya meyakini bahawa takdirNYA adalah yg terbaik & untuk kebaikan kita.. Wallahua'lam.
Back to top Go down
View user profile http://ummuilhami.blogspot.com
Abu MardhiYYah



Posts : 34
Join date : 13/06/2009
Age : 30
Location : UIA

PostSubject: Re: Bagaimana untuk kita tidak mencemburui takdir orang lain?   Thu Sep 17, 2009 12:00 am

sodakti.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Abu 'Aisyah



Posts : 8
Join date : 04/10/2009
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Bagaimana untuk kita tidak mencemburui takdir orang lain?   Sun Oct 04, 2009 5:11 pm

Kita seringkali rasa orang lain sering dapat kebaikan tapi kita selalu dilanda masalah dan lain lain. Kalu kita tengok, bila drive. Kita akan rasa lebih selalu jumpa lampu merah dari lampu hijau di traffic light. Walhal tidak. Ini kerana bila kita lalu lampu hijau. Kita tak fikir dan tak menunggu. Tapi bila lalu lampu merah. Kita akan menunggu dan berfikir. So kita rasa lagi banyak kene lampu merah dari hijau.

Sama jugak dengan apa yang kita buat. Bila kita buat sesuatu tu menjadi or dapat. Kita jarang berfikir lama dan bersyukur selalu. Tapi bila tak menjadi, mula merungut, banding banding dengan orang lain yg buat menjadi dan sebagainya.

Kita lupe yang kita cuma nampak apa orang lain buat menjadi tapi time tak menjadi dia tak tunjuk kat kita or kita tak sedar. Kita jugak lupe yang time kita senang kita tak amik pedulik atas kesenangan yang kita dapat. tapi bila susah kita asik fikir kita susah.
Back to top Go down
View user profile
.:EzZaHmUsLeH:.



Posts : 7
Join date : 29/09/2009

PostSubject: Re: Bagaimana untuk kita tidak mencemburui takdir orang lain?   Tue Mar 16, 2010 12:51 pm

bismillah~

asSalamua'alykum...

isu yang menarik...itu semua tidak dapat lari dari semua orang melainkan jiwa-jiwa suci yang sentiasa menanam sifat positif dan optimis kepada Allah Taala.
inilah Talbis Syaitan yang merangkap perasaan dan mengusutkan fikiran agar sentiasa fikirkan negatif terhadap qadar Allah Taala.

berapa banyak perkataan dalam firman Allah Taala menyuruh manusia berfikir...
apabila ditimpa sesuatu perkara yang tidak diingini..muhasabah dan berfikir (sebelum dan selepas terjadi)...

contoh seorang pelajar yang mendapat keputusan SPM yang kurang cemerlang..padahal dia telah berubah mengislahkan diri menjadi mukmin yang sejati..mula Talbis Syaitan menghantui dengan membandingkan zaman kenakalannya dan zaman pengislahannya..masa PMR dia nakal,jarang solat dan tutup aurat..tapi Allah beri keputusan cemerlang...

Allah Taala ilhamkan dia untuk berfikir bahawa mungkin usahanya masih kurang dan jika Allah Taala beri dia kecemerlangan dalam SPM mungkin dia akan rasa usahanya selama ini sudah mencukupi..lalu dia terus mencari bahan motivasi melalui pengenalan kepada ILLAHI ROBBI...akhirnya sikap positif dan optimis yang dipandu oleh Allah Taala telah memberikan natijah kepadanya mencatat keputusan STPM cemerlang.

sekadar contoh dan selingan...
bentuk pemikiran sangat membentuk diri setiap manusia.
kita tak mampu mengubah gaya fikiran manusia, tapi kita boleh memandu dan membantu.

Allahu'alam~
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Bagaimana untuk kita tidak mencemburui takdir orang lain?   Today at 4:39 am

Back to top Go down
 
Bagaimana untuk kita tidak mencemburui takdir orang lain?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
INTIS - Merintis Jalan Sunnah :: Forum Ilmu :: Motivasi dan Kaunseling-
Jump to: