Memacu arus da'wah berpandukan al-Quran dan as-Sunnah dengan methodologi Salaf. Menggerakkan arus Tajdid, Tasfiyah dan Tarbiyah. Layari laman rasmi INTIS http://intisonline.com
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 bagaimana cara nak husnuzon?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
safawati



Posts : 20
Join date : 25/06/2009
Location : iium

PostSubject: bagaimana cara nak husnuzon?   Fri Oct 16, 2009 11:57 pm

soalan ni general...
kalau boleh bagi tips ker...
jzkllh khair Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://sukapisang.blogspot.com
Abu MardhiYYah



Posts : 34
Join date : 13/06/2009
Age : 30
Location : UIA

PostSubject: Re: bagaimana cara nak husnuzon?   Tue Oct 20, 2009 10:41 pm

apapun perkra yg kita lihat bila tidak ada bukti yg jelas menytakan seseorang itu bersalah, maka diwajibkan ke atas kita untuk menyelidiki sesuatu perkra, selagi mana kita dalam prosess tabayyunselagi itulah kita kena berhusnu zoon...1 kaedah fiqh ada mnyebut
االأصل براءة الذمة...(moderator besarkan kaedah ni, tak tahu mcm mana nak buat, tak jadi besar..), asal kepada sesuatu perkra adalah terlepas daripada kejahatan.....maknany sesorang itu tidak akan dikatakan bersalah selagi mana belum ada bukti yg jelas samda pengakuan sendiri atau bukti2 yg lain yg menunjukkan dia memang bersalh, maka selagi tu dia akan bebas daripada apa2 tuduhan kesalahan yg disabitkan keatsnya..kita kena berhusnu zoon dengan dia....harap jelas dengan penjelasan ringkas ni... Smile
Back to top Go down
View user profile
safawati



Posts : 20
Join date : 25/06/2009
Location : iium

PostSubject: Re: bagaimana cara nak husnuzon?   Wed Oct 21, 2009 7:57 pm

jzkllah...

dari pengalaman sayer...
sekadar ingin berkongsi...
kiter pasti akan ter su'zoon (bersangka buruk)dulu...
maksudnyer...
tak boleh nak positif...

dan kadang2,
kita jadi terlalu extreme untuk buktikan
husnuzoon atau su'zon itu benar atau tak
melalui kaedah 'ambil berat' terlebih...


ingin saya bertanya...
bagi pendapat para pembaca dan saudara hafizi,

1) sampai di tahap manakah kita boleh menyelidik sesuatu hal yg kita ragui (su'zoon)?


2) adakah ianya menyalahi apa2 hukum untuk kita menyelidik hingga ke 'lubang cacing'
untuk buktikan su'zoon atau husnuzoon kita terhadap seseorang itu tadi betul atau tak?


Smile
Back to top Go down
View user profile http://sukapisang.blogspot.com
Admin
Admin


Posts : 183
Join date : 12/06/2009
Age : 29
Location : Tampin

PostSubject: Re: bagaimana cara nak husnuzon?   Thu Oct 22, 2009 12:17 am



Kalau ada keperluan selidiklah setakat yang perlu, jika tiada keperluan, tidak payah selidik dan mengambil tahu.
Back to top Go down
View user profile http://intisonline.com
Abu MardhiYYah



Posts : 34
Join date : 13/06/2009
Age : 30
Location : UIA

PostSubject: Re: bagaimana cara nak husnuzon?   Fri Oct 23, 2009 11:14 am

1- untuk soalan pertama, sampai kita rasa takde suu'zoon lg lah, dgn syrat pkra yg kita buat tu mmg penting untuk kita 'cerahkan tanggapan' kita, sekiranya hal tu adalah hal yg tidak penting, maka lebih baik bersangka baik drpada terus bergelumang dengan dosa, nabi saw ada mneytakan:

"hati2lah kamu dengan prasangka bruk, seusungguhny bersangka buruk itu adalah prkataan yg paling dusta"muttafaqun alaih.

satu lg kita bimbang jg, kalu dalam proses kita bertabayyun itu sudah kita meletakkn suu'zoon kepada dia, maka akan boleh mnumbulkan unsur ghibah dalam proses itu, menyatkan sesuatu keburukan seseorang kpd org lain, yg bukan ahlinya untuk menegakkan sesuatu hukum, ttg apa yg tidak sukai apbla dia mendengarnya (ghibah dalam menegakkan keadilan di hadapan hakim itu dibenarkan), mulut manusia trkadang tidak boleh membezakan antara yg hak dan yg batil, trkadang hati yg tidak bersih boleh mneybabkan tanggapan yg buruk2 boleh dianggap mmg ssuatu yg brlaku, sekiranya pkra yg kita smpaikan itu bukan satu kebenaran, maka ia dianggap sebagai dusta kpd individu trsebut. maka dosa berbohong sudah jatuh kpada diri kita dan bmbang jg dosa org lain yg disebabkan oleh kita jg akan prg kpada kita (ni namanya MLM dalam pahala dan dosa..haha),sekrang dosa ghibah dapat dan dosa berbohong pun dapat kalu kata2 kita itu tidak betul sbnrnya..spertimana dalam hadis riwayat muslim, brkaitan ttg ghibah...
ana setuju dgn pandangan masri, skiranya bukan satu pkra yg perlu untuk diselidik dgn teliti, maka berhusnu zoon dan memaafkan adalah lebih baik dan lebih terpelihara untuk menjaga hubungan sesama muslim...wAllAHUALAM

2- soalan kedua ni sy dah jawab sekali dgn soalan yg pertama..harap jelas Smile
Back to top Go down
View user profile
.:EzZaHmUsLeH:.



Posts : 7
Join date : 29/09/2009

PostSubject: Re: bagaimana cara nak husnuzon?   Tue Mar 16, 2010 1:00 pm

bismillah~

erm..terkadang ianya boleh dikaitkan dengan 'first impression'...
tidak boleh tidak seseorang manusia tidak lari dari sangkaan pertama terhadap orang yang pertama kali dilihatnya...

bergaullah dengan masyarakat..kita faham berbagai ragam...sekaligus membentuk sikap 'open-minded' tapi berprinsip...

jika kita jarang bergaul dengan orang ramai..bila tengok orang pelik sikit mula timbul sangkaan mengarut...

contoh mudah;
misalnya orang kampung yang tinggal di pedalaman(muslim)..tidak biasa melihat wanita berpurdah..lalu menyangka pakaian itu terlalu asing dan ekstrem..
berbanding orang non-muslim yang tinggal di sebuah bandar yang kebiasaan melihat wanita berpurdah..merasakan itu hak muslim dan pandangan biasa.

sekadar contoh. mungkin tak tepat.
apa yang ingin diketengahkan terkadang budaya 'jumud' atau sempit fikiran itu lebih banyak mengundang sangkaan negatif seseorang terhadap orang lain. apapun iklim persekitaran sangat mempengaruhi...

Allahu'alam~
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: bagaimana cara nak husnuzon?   Today at 6:06 am

Back to top Go down
 
bagaimana cara nak husnuzon?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
INTIS - Merintis Jalan Sunnah :: Forum Ilmu :: Motivasi dan Kaunseling-
Jump to: